Ο ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ – ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΑΕΙ, ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ
Ο ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ – ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΑΕΙ, ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ
ΟΧΙ ΣΤΗ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΠΤΥΧΙΩΝ ΣΕ ΧΑΡΤΙΑ ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΙΚΡΙΣΜΑ, ΣΕ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΡΓΙΑ, ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ.
ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ-ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ/ΤΙΣ ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ ΠΕΛΑΤΕΣ/ΠΕΛΑΤΙΣΣΕΣ.
Το σχέδιο νόμου - πλαισίου της κυβέρνησης για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που ψηφίστηκε στις 14/7 στη Βουλή, αφορά στο σύνολο της εργατικής τάξης, στο δικαίωμα των παιδιών του στη μόρφωση. Αφορά τα δικαιώματα των αποφοίτων στη δουλειά με δικαιώματα επάνω στο κάθε επιστημονικό αντικείμενο.
Σε συνέχεια όλων των κυβερνήσεων της τελευταίας 20ετίας και στη βάση των κατευθύνσεων της ΕΕ, η κυβέρνηση της Ν.Δ. ολοκληρώνει μια διαδικασία μετατροπής των πανεπιστημίων σε πολυκαταστήματα εκπαιδευτικών προϊόντων, όπου όλα θα πουλιούνται και θ’ αγοράζονται. Οδηγούν τους/τις αποφοίτους σε ένα ατελείωτο κυνηγητό ακριβοπληρωμένων προσόντων και πιστοποιήσεων για μια θέση εργασίας επισφαλή, κακοπληρωμένη και χωρίς δικαιώματα.
Την ίδια στιγμή, που ο κρατικός προϋπολογισμός για τη χρηματοδότηση των ιδρυμάτων βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα (π.χ. το ΕΜΠ να λαμβάνει μόνο 3.1 εκατομμύρια ευρώ) και οδηγώντας σταδιακά τα ιδρύματα σε οικονομική ασφυξία, το υπουργείο προχωρά σε ταχεία εφαρμογή του νέου νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο αντί να χρηματοδοτήσει τα ιδρύματα, ετοιμάζεται να βάλει το “κερασάκι στην τούρτα” της εμπορευματοποιημένης έρευνας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εξωστρέφεια, οικονομική αυτονομία και ανταγωνιστικότητα, πλήρες άνοιγμα στην αγορά και επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς του κεφαλαίου, διαμορφώνουν το νέο τοπίο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βέβαια, αυτό δεν είναι αποκλειστικά έργο της κυβέρνησης της ΝΔ, αλλά όλες οι κυβερνήσεις της τελευταίας δεκαετίας συμμετείχαν στη διαμόρφωση αυτού του πλαισίου. Το νομικό οπλοστάσιο διαμορφώθηκε ταυτόχρονα από τους Νόμους Διαμαντοπούλου, Αρβανιτόπουλου και Γαβρόγλου.
Αυτές τις αλλαγές, τις παρουσιάζει σαν καινοτομία η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας. Είναι όμως καινοτομία η αντικατάσταση της επιστημονικής γνώσης με αποσπασματικές γνώσεις και δεξιότητες που θα οδηγούν σε πτυχία απροσδιορίστου αντικειμένου; Η αποσύνδεση των σπουδών και του πτυχίου από το επάγγελμα και την πρόσβαση σε αυτό, το χτύπημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων, που υπηρέτησαν όλες οι κυβερνήσεις, έχει οδηγήσει 1 στους /στις 3 αποφοίτους να δουλεύει σε διαφορετικό αντικείμενο από αυτό που σπούδασε, 17,5% των νέων αποφοίτων να είναι άνεργοι/άνεργες και 500 χιλιάδες πτυχιούχοι να έχουν φύγει στο εξωτερικό.
Ταυτόχρονα, ο νόμος – πλαίσιο είναι ένα σαρωτικό νομοσχέδιο, που μετατρέπει ουσιαστικά τα πανεπιστήμια σε αυτόνομες, επιχειρηματικές μονάδες και τα απομακρύνει ακόμα περισσότερο από τις μορφωτικές ανάγκες των φοιτητών/φοιτητριών, απομακρύνει ακόμα περισσότερο την έρευνα και την επιστήμη από την κάλυψη των πραγματικών αναγκών της κοινωνίας. Αποσυνδέει ακόμα περισσότερο τα ΑΕΙ από την κρατική χρηματοδότηση και τα οδηγεί στην αναζήτηση πόρων από δίδακτρα, από χορηγίες, από την προσφορά «εκπαιδευτικών προϊόντων», από την εμπορευματοποίηση της έρευνας κυρίως των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων.
Παράλληλα, κι ενώ τα πανεπιστήμια είναι ήδη υποστελεχωμένα και μεγάλος όγκος των λειτουργικών αναγκών καλύπτεται από ελαστικά εργαζόμενους/εργαζόμενες, με πολλές διαφορετικές σχέσεις εργασίας, με το άγχος της ανασφάλειας, με λιγότερα δικαιώματα, το νομοσχέδιο επεκτείνει και μονιμοποιεί τις ελαστικές σχέσεις εργασίας για όλους/όλες, ενώ θεσμοθετεί την υπερωριακή απασχόληση, τη δουλειά Σαββατοκύριακα και αργίες.
Το νομοσχέδιο αυτό δεν έρχεται για ν’ απαντήσει στην ανάγκη των φοιτητών/φοιτητριών για ολόπλευρη μόρφωση, στα σοβαρά ζητήματα της υποστελέχωσης και της υποχρηματοδότησης που αντιμετωπίζουν τα πανεπιστήμια, στην έλλειψη σύγχρονων και ασφαλών υποδομών, στην έλλειψη επαρκούς και ποιοτικής φοιτητικής μέριμνας, στη σοβαρή δυσκολία που αντιμετωπίζουν χιλιάδες οικογένειες να ανταπεξέλθουν στο κόστος των σπουδών των παιδιών τους. Για μια φορά ακόμα, ωφελεί τις μεγάλες επιχειρήσεις, που θα κάνουν χρυσές μπίζνες στην ανώτατη εκπαίδευση, αξιοποιώντας υποδομές και προσωπικό των πανεπιστημίων.
Οι χιλιάδες εργαζόμενοι γονείς, που προσπαθούμε καθημερινά να τα βγάλουμε πέρα με τους τσακισμένους μισθούς, με τις ανύπαρκτες συλλογικές συμβάσεις εργασίας, με την ακρίβεια να κατατρώει και το τελευταίο ευρώ που μένει στην τσέπη μας, όλοι/ όλες εμείς που δίνουμε καθημερινό αγώνα για περάσουν τα παιδιά μας σε μια σχολή και να σπουδάσουν, θα δούμε ακόμα μεγαλύτερα εμπόδια να ορθώνονται στο μέλλον και την προοπτική τους, στην προσπάθειά τους να ακολουθήσουν τη σχολή που επιθυμούν, να εργαστούν επάνω στο αντικείμενό τους με δικαιώματα και αξιοπρέπεια.
Για να τρέξουν αυτές τις μπίζνες απρόσκοπτα, φέρνει η κυβέρνηση και την πανεπιστημιακή αστυνομία, θεσπίζει πιο αυστηρό πειθαρχικό δίκαιο και μηχανισμούς ελέγχου για φοιτητές, εργαζόμενους και διδάσκοντες, υπονομεύει τους φοιτητικούς συλλόγους. Η εμπειρία μας επιβεβαιώνει, όπως και με την εφαρμογή του νόμου – έκτρωμα του Χατζηδάκη, ότι πάντοτε η αντεργατική πολιτική έχει ως συμπλήρωμα τα μέτρα αυταρχισμού και καταστολής.
Τα σχέδια τους δε θα περάσουν!
ΤΩΡΑ να δυναμώσει ο αγώνας για το πανεπιστήμιο που έχουν ανάγκη οι φοιτητές και οι εργαζόμενοι, ο λαός!
Για πτυχία με αξία που θα οδηγούν σε δουλειά με δικαιώματα!
Για ουσιαστική αναβάθμιση των σπουδών, με βάση την εξέλιξη της επιστήμης, για ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας, κόντρα στην εμπορευματοποίηση της, για μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλες τις κατηγορίες προσωπικού, για επιστήμη κι έρευνα για τις πραγματικές ανάγκες της πλειοψηφίας της κοινωνίας!
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΓΓΕΛΟΝΙΔΗ ΠΟΛΥ ΣΥΡΙΓΓΑ